Ga naar Content

Op de eerste dag van huisarts Wouter staat zijn telefoon roodgloeiend

Met een grote glimlach loopt huisarts Wouter Breebaart rond in zijn huisartsenpraktijk in Breezand. Na maanden van onzekerheid is het hem en zijn team gelukt om een nieuwe praktijk te openen na alle problemen die het failliete Co-Med heeft veroorzaakt. De huisarts gaat hard aan de slag om alle uitgestelde zorg in te halen.  

Huisarts Wouter Breebaart zit er klaar voor om de eerste patiënten te ontvangen - Foto: NH Media / Kelly Blok

Maandagochtend acht uur. De deuren van de nieuwe huisartsenpraktijk Zandvaart in Breezand staan wagenwijd open, er staat een grote bos bloemen in de wachtruimte en er hangen wat vlaggetjes met de naam van de praktijk. Het is een dag waar al zo lang naar uitgekeken wordt door bewoners van Breezand en omstreken. Eindelijk weer een huisarts die telefonisch bereikbaar is, waar je op spreekuur kan komen en waar alle patiëntendossiers in het systeem staan.

"Ik ben vooral heel trots dat het ons gelukt is en blij dat we open zijn en patiëntenzorg kunnen leveren", vertelt huisarts Wouter Breebaart vanachter zijn bureau. Op 5 juli werd al duidelijk dat Breebaart de praktijk van de failliete huisartsenpraktijk Co-Med wilde overnemen, maar vooral het krijgen van de patiëntendossiers bleek een flinke uitdaging.

Geld voor dossiers

Curatoren wilden in eerste instantie een vergoeding hebben voor de overdracht van deze dossiers. Maar het is de huisarts gelukt om de dossiers in handen te krijgen zonder vergoeding en inmiddels is alles opgenomen in het softwaresysteem. "We werden vrijdag om kwart over zes gebeld dat het afgerond was. Er moest ook nog een deel handmatig overgezet worden, dus daar is onze assistente José de hele zaterdag mee bezig geweest.

Tekst gaat door onder de foto

Huisartsenpraktijk Zandvaart in Breezand is geopend - Foto: NH Media / Kelly Blok

Sinds gisteren kunnen patiënten dus weer bellen naar de praktijk en langs voor een afspraak met de dokter. En daar wordt meteen dankbaar gebruik van gemaakt, want vanaf precies acht uur blijft de telefoon rinkelen. "Het is meteen heel druk aan de telefoon en er worden veel afspraken ingepland. En dat hadden we ook wel verwacht", vertelt Wouter Breebaart. 

Verwijsbrief

De allereerste patiënt in praktijk Zandvaart, André de Rooij, kan diezelfde ochtend nog terecht. "Het is ideaal. Je kan niet zonder huisarts", vertelt de patiënt. Hij zat zelf al lange tijd te wachten op een afspraak. "Het was erg belangrijk. Mijn fysio wilde me doorverwijzen naar het ziekenhuis, maar dan moet je een verwijsbrief hebben van de huisarts. Dat kon nu gelukkig."

"We merken dat mensen heel opgelucht zijn"

Wouter Breebaart, huisarts

Huisarts Breebaart kan dit ook beamen: "Er is wel uitgestelde of niet geleverde zorg. Sommige mensen moesten misschien een maand geleden al bloedonderzoek hebben, en het kan zijn dat mensen daar al langer op zitten te wachten."

Daarom gaat Breebaart met zijn collega's keihard aan de slag om al het achterstallig werk in te halen en tijd vrij te maken voor patiënten die al maanden nergens terecht konden. "We merken dat mensen heel opgelucht zijn dat ze weer bij een huisarts in de praktijk kunnen komen."

Lees ook